بنیانگذار آمازون به ناسا کمک می‌کند به ماه برگردد

آژانس فضایی آمریکا یک میلیاردر دیگر را برای انتقال فضانوردان به ماه به کمک فراخوانده است.

ناسا از پیش مشغول همکاری با «اسپیس اِکس»، شرکت ایلان ماسک، برای ساخت یک سامانه فرود – براساس راکت بدیع استارشیپ این شرکت – بوده که قرار است در سال‌های آینده، شاید ۲۰۲۵، بر ماه بنشیند.

این آژانس حالا قراردادی را به جف بزوس، بنیانگذار شرکت آمازون، برای ساخت یک سفینه فرود واگذار کرده است.

شرکت او به نام «بلو اوریجین» یک وسیله با ظاهری معمولی برای این کار خواهد ساخت.

عده‌ای از نام‌های مشهور در صنعت هوافضای آمریکا، از جمله لاکهید مارتین، بوئینگ، دریپر و استروبوتیک به آقای بزوس در این را کمک خواهند کرد.

«بلو اوریجین» در رقابت با دو شرکت «داینتیکس» و «نورتراپ گرامن» برنده این قرارداد شد.

شرکت آقای بزوس، که در شهر کنت در ایالت واشنگتن مستقر است، به عنوان بخشی از این قرار داد، ۳.۴ میلیارد دلار از ناسا دریافت خواهد کرد. این شرکت گفته که رقمی «خیلی بیش از این ۳.۴ میلیارد دلار» خرج پروژه خواهد کرد.

از زمانی که انسان آخرین بار بر ماه فرود آمد بیش از ۵۰ سال می‌گذرد.

ناسا نقشه راهی برای حضوری مستمرتر بر قمر زمین دارد.

برنامه آرتمیس این سازمان به جای چند روز، حضوری چند هفته‌ای را بر سطح ماه – چنانچه در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در برنامه آپولو انجام شد – پیش‌بینی می‌کند.

از شرکت «اسپیس اکس» خواسته شده دو فضانورد را در اواخر سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ در قطب جنوب ماه فرود آورد و بعد بار دیگر در سال ۲۰۲۸ چنین کند. این‌ها بخشی از ماموریت آرتمیس ۳ و آرتمیس ۴ خواهد بود.

سفینه ۱۶ متری و ۴۵ تنی بلو اوریجین «بلو مون» نام دارد. این وسیله با آرتمیس پنج راهی ماه خواهد شد؛ ماموریتی که در سریع‌ترین حالت قرار است سال ۲۰۲۹ انجام شود.

جان کولوریس، معاون شرکت «بلو اوریجین»، گفت که پیش از انتقال فضانوردان به ماه، این شرکت یک فرود بدون سرنشین انجام خواهد داد تا همه سامانه‌ها را محک بزند.

او افزود که می‌توان این واحد فرود را برای انتقال حداقل ۲۰ تن بار به ماه تغییر کاربری داد.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *