متاورس: آینده اینترنت یا واقعیت مجازی؟

متاورس به عنوان یک ایده، به طور گسترده‌ای در حال بحث و جلب توجه درباره آینده اینترنت است. اما واقعاً متاورس چیست؟ از دید یک فرد عادی، متاورس به معنای واقعیت مجازی با تجربه‌ای بهتر و واقعی‌تر است، اما برخی فکر می‌کنند که متاورس می‌تواند آینده اینترنت را تعریف کند. در واقع، آن‌ها باور دارند که فناوری واقعیت مجازی فعلی مشابه تلفن‌های همراه قدیمی و کند در دهه ۸۰ میلادی نسبت به گوشی‌های هوشمند امروزی است.

در متاورس، به جای استفاده از کامپیوتر و هدست واقعیت مجازی، وارد یک دنیای مجازی می‌شوید که شما را به فضاهای مختلفی در دنیای مجازی متصل می‌کند. بر خلاف واقعیت مجازی کنونی که عمدتاً برای بازی‌ها استفاده می‌شود، این دنیای مجازی می‌تواند برای همه‌چیز از کار، بازی، کنسرت، سینما رفتن یا معاشرت‌های عادی مورد استفاده قرار گیرد.

چرا متاورس در حال حاضر مورد بحث قرار گرفته است؟
علاقه و هیجان درباره دنیای دیجیتال و واقعیت افزوده به مرور زمان در حال رشد است، اما همیشه پس از یک مدتی فروکش می‌کند. اما می‌توان این را گفت که سرمایه‌گذاران ثروتمند و شرکت‌های فناوری بزرگ علاقه زیادی به متاورس دارند و هیچکس نمی‌خواهد در این رقابت عقب بیافتد، به خصوص اگر متاورس قرار باشد آینده اینترنت را تعریف کند.

 در عین حال، این بار فناوری‌های موجود قادر به تحقق این ایده هستند و پیشرفت‌هایی که در واقعیت مجازی و ارتباطات مجازی مشاهده می‌شود، به آنچه از متاورس انتظار می‌رود نزدیک شده است.

چرا فیسبوک در این فرایند دخالت دارد؟
فیسبوک متاورس را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود تعیین کرده است. در سال گذشته، فیسبوک تصمیم گرفت نام خود به عنوان یک شبکه اجتماعی را به متا تغییر دهد.

این شرکت با سرمایه‌گذاری بزرگ خود در هدست‌های واقعیت مجازی اوکولوس، توانست این هدست‌ها را با قیمتی پایین‌تر از رقبا در بازار عرضه کند. برخی تحلیلگران معتقدند که این قیمت ممکن است برای فیسبوک زیان ده باشد.

این شرکت نیز برنامه‌هایی برای ارائه اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی برای معاشرت‌های مجازی و فضاهای کاری ساخته است، همچنین با واقعیت مجازی در دنیای واقعی تعامل می‌کند.

متا به‌طور متفاوتی نسبت به گذشته عمل می‌کند و ادعا می‌کند: “متاورس تنها توسط یک شرکت ساخته نخواهد شد”. به همین دلیل، این شرکت این بار درباره همکاری در مورد متاورس صحبت می‌کند.

فیسبوک سال گذشته ۵۰ میلیون دلار در شرکت‌های غیرانتفاعی سرمایه‌گذاری کرد تا به وسیله آن‌ها “متاورس را با مسئولیت بیشتری بسازد”. با این وجود، متا معتقد است که به دست آوردن متاورس ۱۰ تا ۱۵ سال زمان خواهد برد.

چه کسانی به متاورس علاقه‌مندند؟
تیموتی سوئینی، مدیرعامل شرکت بازی‌سازی Epic که بازی مشهور فورتنایت را ساخته است، به مدت طولانی درباره متاورس صحبت کرده است.

بازی‌های آنلاین چندنفره در سال‌های اخیر قابلیت تعامل را داشته‌اند. این بازی‌ها متاورس نیستند، اما ایده پشت آن‌ها بسیاری از ویژگی‌های متاورس را دارد.

فورتنایت در دنیای مجازی خود کنسرت برگزار می‌کند، محصولات جدید مارک‌های معروف را تبلیغ و معرفی می‌کند و بسیاری فعالیت‌های دیگر در این دنیای دیجیتال انجام می‌دهد. این گسترش قابلیت‌ها توجه بسیاری را به خود جلب کرده و برنامه‌هایی که آقای سوئینی برای متاورس دارد را در مرکز توجه قرار داده است.

بازی‌های دیگر نیز در حال نزدیک شدن به ایده متاورس هستند. به عنوان مثال،Roblox یک پلتفرم است که در آن هزاران بازی مختلف یک اکوسیستم بزرگ را تشکیل می‌دهند.

یونیتی، یکی از پلتفرم‌های ساخت فضاهای سه‌بعدی نیز در حال سرمایه‌گذاری در “مجازی دوقلو” است که در آن کپی دقیق از دنیای واقعی ایجاد می‌شود. شرکت ویدیا نیز سازنده پردازنده‌های گرافیکی در حال کار بر روی پروژه “آمنیورس” است که آن را به عنوان یک پلتفرم برای اتصال به دنیاهای مجازی معرفی کرده است.

آیا همه چیز به بازی‌های مجازی ختم خواهد شد؟
خیر. اگرچه ایده‌های متعددی در مورد نحوه عملکرد متاورس مطرح شده است، اما در تمام این ایده‌ها، هسته مرکزی ارتباط انسانی است.

یک اپلیکیشن واقعیت مجازی به نام VR Chat به طور کامل بر مبنای معاشرت و چت در فضای واقعیت مجازی در اینترنت و بدون هدف خاصی و فقط برای آشنایی با افراد جدید تمرکز دارد.

آقای سوئینی در یک مصاحبه با Washington Post گفت که آینده‌ای را تصور می‌کند که تولیدکنندگان اتومبیل آخرین مدل‌های خود را در متاورس تبلیغ خواهند کرد: “یک مدل مجازی از آخرین اتومبیل خود در این فضا قرار خواهند داد و شما می‌توانید آن را بچرخانید و امتحان کنید.”

احتمالاً در آینده، وقتی در فضای مجازی خرید می‌کنید، می‌توانید ابتدا لباس مجازی را امتحان کنید و سپس لباس واقعی که به خانه‌تان ارسال می‌شود را سفارش دهید.

آیا این تکنولوژی در حال حاضر وجود دارد؟
تکنولوژی واقعیت مجازی در سال‌های اخیر به طور چشمگیری پیشرفت کرده است. بهترین هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانند چشم انسان را به گونه‌ای فریب دهند که اجسام سه‌بعدی در حال حرکت در دنیای مجازی به طور کاملاً واقعی به نظر برسند. این ابزارها همچنین به طور گسترده‌تری در دسترس هستند. در کریسمس سال ۲۰۲۰، هدست Oculus Quest 2 یکی از هدایای محبوب بود.

موج توجهی که به ان اف تی رخ داده است و راه‌حل قابل اعتمادی که برای ردیابی مالکیت کالاهای مجازی پیدا شده است، می‌تواند تصویری از اینکه اقتصاد مجازی چگونه کار خواهد کرد، برایمان رسم کند.

به طور کلی، دنیای مجازی پیشرفته‌تر و نیازمند یک اینترنت موبایل بهتر، قابل اعتمادتر و مستمر است. شاید پیشرفت به وجود آمدن اینترنت موبایل ۵G  راه حلی برای این مسئله باشد. مسیر کامل شدن متاورس در دست شرکت‌های فناوری بزرگ است تا در دهه آینده و شاید دیرتر، سرنوشت آن را تعیین کنند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *