مدیر «چت جی‌پی‌تی» پیشنهاد داد که بر صنعت هوش مصنوعی مقررات وضع شود

خالق چت‌بات پیشرفته «چت جی‌پی‌تی» از قانونگذاران آمریکایی خواسته است که بر صنعت هوش مصنوعی مقررات اعمال کنند.

سم آلتمن، مدیر عامل «اوپن اِی آی»، شرکتی که «چت جی‌پی‌تی» را آفریده، روز سه‌شنبه در برابر یک کمیته مجلس سنای آمریکا درباره امکانات بالقوه و خطرات این فناوری جدید شهادت داد.

در چند ماه گذشته چندین مدل هوش مصنوعی روانه بازار شده است.

آقای آلتمن گفت باید یک آژانس جدید برای صدور مجوز کار شرکت‌های هوش مصنوعی تشکیل شود.

«چت جی‌پی‌تی» و سایر برنامه‌های مشابه می‌توانند پاسخ‌هایی خیلی شبیه انسان به سوالات بدهند – و در عین حال ممکن است پاسخ‌های به شدت غیردقیق تولید کنند.

آقای آلتمن، ۳۸ ساله، از برخی جهات به سخنگوی این صنعت در حال رشد تبدیل شده است. او از پرداختن به پرسش‌های اخلاقی که هوش مصنوعی ایجاد می‌کند طفره نرفته و برای اعمال مقررات بیشتر بر این صنعت تلاش کرده است.

او گفت که هوش مصنوعی می‌تواند به بزرگی «مطبوعات چاپی» باشد، اما به خطرات بالقوه آن اذعان کرد.

او همچنین به تأثیری که هوش مصنوعی ممکن است بر اقتصاد بگذارد اذعان کرد؛ از جمله این احتمال که فناوری هوش مصنوعی بتواند جایگزین برخی مشاغل شود که باعث بیکاری در برخی کسب و کارهای خاص خواهد شد.

او گفت: «بر مشاغل اثر خواهد گذاشت. ما سعی داریم که در این مورد خیلی صریح سخن بگوییم.»

برخی از سناتورها در این جلسه استدلال کردند که قوانین جدیدی برای تسهیل شکایت مردم از «اوپن اِی آی» لازم است.

آقای آلتمن به قانونگذاران گفت که نگران تأثیر احتمالی هوش مصنوعی بر دموکراسی است و اینکه چگونه می‌توان از آن برای ارسال اطلاعات نادرست هدفمند در طول انتخابات استفاده کرد.

او چندین پیشنهاد برای چگونگی اعمال مقررات بر این صنعت توسط یک سازمان جدید ارائه کرد که کار آن از جمله اعطا یا سلب مجوز کار شرکت‌های هوش مصنوعی خواهد بود.

او همچنین گفت شرکت‌هایی مانند «اوپن اِی آی» باید به طور مستقل در معرض حسابرسی قرار گیرند.

جاش هاولی، سناتور جمهوری‌خواه، گفت این فناوری می‌تواند انقلابی پدید آورد و در عین حال آن را با اختراع «بمب اتمی» مقایسه کرد.

سناتور دموکرات ریچارد بلومنتال ابراز عقیده کرد که آینده‌ای که هوش مصنوعی بر آن چیره است، «لزوما آینده ای نیست که ما می‌خواهیم.»

او هشدار داد: «ما باید خوبی‌های این فناوری را در مقابل بدی‌های آن به حداکثر برسانیم. کنگره اکنون انتخابی پیش رو دارد. ما در مواجهه با رسانه‌های اجتماعی نیز در همین موقعیت بودیم. اما از آن موقعیت استفاده نکردیم.»

در این جلسه مشخص شد که حمایتی فراجناحی برای تشکیل یک نهاد جدید برای تنظیم مقررات این صنعت وجود دارد.

با این حال این فناوری به با چنان سرعتی در حال حرکت است که قانونگذاران نیز می‌پرسیدند که آیا چنین آژانسی قادر به حرکت گام به گام با این صنعت هست یا نه.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *