دولت بریتانیا صاحب یک رایانه کوانتومی شد

رایانه‌های کوانتومی می‌توانند محاسبات بسیار پیچیده را به سرعت انجام دهند و سازندگان آنها می‌گویند که این رایانه‌ها می‌توانند مشکلاتی را که رایانه‌های معمولی قادر به حل کردن آن‌ها نیستند، حل کنند.

رایانه‌های کوانتومی در عوض از یک واحد دو حالته برای پردازش داده‌ها به نام کیوبیت استفاده می‌کنند.

کیوبیت می‌تواند ارقامی مانند یک یا صفر را به طور همزمان از طریق یک فرآیند مکانیکی کوانتومی به نام برهم‌نهی نشان دهد، و به رایانه‌های کوانتومی اجازه می‌دهد ارقام باینری را اتصال بدهند و با عدم قطعیت در جایی که رایانه‌های معمولی نمی توانند کنار بیایند.

کارشناسان و فیزیکدانان محاسبات کوانتومی می‌گویند این بدان معناست که مسائلی را که سال‌ها رایانه‌های معمولی به دنبال جوابشان بوده‌اند، می‌توان در عرض چند دقیقه حل کرد.

وعده در برابر واقعیت

سعی کنید ورودی‌ها و خروجی‌های محاسبات کوانتومی را در یک مهمانی توضیح دهید و ممکن است نتوانید برای مدت طولانی توجه دوستان خود را حفظ کنید.

این مفهوم بسیار پیچیده‌ای است و به روشی کاملاً متفاوت با لپ‌تاپ یا تلفنی که در جیب شما است کار می‌کند – یا حتی ابررایانه‌های غول‌پیکری که می‌توانند مقادیر شگفت‌انگیز داده را در یک نانوثانیه پردازش کنند.

وعده محاسبات کوانتومی این است که به حل مسائلی که رایانه‌های معمولی نمی‌توانند از عهده آنها برآیند، کمک خواهد کرد.

ایده این است که از این رایانه‌ها در زمینه‌های مبارزه با تغییرات اقلیمی، توسعه داروهای جدید و بهبود هوش مصنوعی – و در این مورد، به طور بالقوه برای حمایت از ارتش استفاده شود.

درست مانند روزهای اولیه رایانه‌های معمولی، ما در مرحله‌ای هستیم که این ماشین‌ها بسیار کم و بسیار دست و پا گیر هستند، به ویژه به این دلیل که بلوک‌های سازنده آن‌ها، کیوبیت‌ها، باید منجمد نگه داشته شوند.

اما دستگاه اورکا به این نیاز ندارد، به این معنی که دستگاه می‌تواند بسیار کوچکتر و کمی کاربردی‌تر باشد.

رأی اعتماد

ریچارد موری، مدیر اجرایی اورکا کامپیوتینگ، می‌گوید علیرغم بحث در مورد واقعیت‌ها و قابلیت‌های محاسبات کوانتومی، همکاری این شرکت با وزارت دفاع بریتانیا «رأی اعتماد قابل توجهی» است.

«همکاری ما با وزارت دفاع نوعی تعامل نزدیک را به ما می‌دهد، کار با سخت افزار واقعی که به ما کمک می‌کند تا به طور مشترک کاربردهای جدید این فناوری جدید انقلابی را کشف کنیم.»

وزارت دفاع بریتانیا با رایانه کوانتومی کوچک ۱-PT شرکت اورکا کار خواهد کرد، که این شرکت می‌گوید اولین رایانه در نوع خود است که می‌تواند در دمای اتاق کار کند، و به محیطی با دمای زیر صفر برای خنک نگه داشتن کیوبیت‌های حساس به گرما نیاز نداشته باشد.

سیستم اورکا از فوتون‌ها یا تک واحدهای نور برای بهینه‌سازی وظایف یادگیری ماشینی مانند تجزیه و تحلیل تصویر و تصمیم‌گیری استفاده می‌کند.

کامپیوتر کوانتمی گوگل، بسیار سریع‌تر از ابرکامپیوترهای موجود

آقای تیل می‌گوید دسترسی به رایانه کوانتومی اورکا، درک وزارت دفاع از این فناوری را تسریع می‌کند.

او می‌گوید: «ما انتظار داریم که سیستم اورکا تأخیر – یعنی سرعت خواندن و نوشتن روی رایانه کوانتومی – را به شدت بهبود بخشد.»

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *